Hart- en vaatziekten

Wat zijn risicofactoren voor hart- en vaatziekten?

Risicofactoren voor hart- en vaatziekten zijn factoren die de kans op ziekten als vaatvernauwing, angina pectoris of een hartinfarct vergroten.

Als u een erfelijke aanleg heeft voor het krijgen van hart- en vaatziekten dan kunt u daar weinig aan doen. Maar risicofactoren zoals roken of hoge bloeddruk zijn wél te beïnvloeden. U kunt dus zelf iets doen om de kans op hart- en vaatziekten te verminderen. In onze praktijk worden bepaalde leeftijdsgroepen periodiek opgeroepen door onze praktijkondersteuners. Samen met onze assitentes doen zij de controles van mensen met verhoogde bloeddruk en/of –cholesterol. Ook wordt er begeleiding gegegeven bij het stoppen met roken.

Welke risicofactoren zijn er?

De belangrijkste risicofactoren voor het krijgen van hart- en vaatziekten zijn roken, diabetes mellitus (suikerziekte), hoge bloeddruk en een verhoogd cholesterol. Als iemand in uw naaste familie een hart- of vaatziekte heeft, geeft dat een extra risico. Lichaamsbeweging en overgewicht spelen ook een rol.

Adviezen om risicofactoren te verminderen

Stoppen met roken is het belangrijkste. Roken is zeer slecht voor uw bloedvaten en vermindert de aanvoer van zuurstof naar de hartspier. Door niet te roken kunt u de kans op hart- en vaatziekten sterk verminderen.

Bij diabetes mellitus (suikerziekte) is er een te hoog suikergehalte in het bloed. Dit lijdt tot een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Naast een dieet kunnen medicijnen helpen het suikergehalte in uw bloed te reguleren. Daarmee helpt u de kans op hart- en vaatziekten te verminderen.

Een hoge bloeddruk geeft een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Als u hoge bloeddruk heeft, krijgt u het advies niet meer dan een a twee glazen alcohol per dag te drinken en geen zout aan het eten toe te voegen. Streef naar een normaal lichaamsgewicht en zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Vaak zijn ook medicijnen nodig om de bloeddruk te verlagen. Mensen met te veel cholesterol in het bloed hebben daar meestal aanleg voor. Daarnaast kan vette voeding het cholesterolgehalte van uw bloed verhogen. Eet gezond en kies bij voorkeur voor voedingsmiddelen met onverzadigde vetten (zoals bijvoorbeeld in plantaardige olie, vis of noten) en eet weinig verzadigde vetten. Wanneer er bij u ook andere factoren zijn die de kans op hart en vaatziekten verhogen, dan krijgt u eventueel medicijnen om het cholesterolgehalte te verlagen.

Als u ouders, broers of zussen heeft die voor hun 60ste levensjaar een hart- of vaatziekte kregen, dan heeft u zelf ook een verhoogde kans op het krijgen van hart- en vaatziekten. Het is dan extra belangrijk dat u probeert andere risicofactoren te verminderen.

Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Daarmee verbetert u de conditie van uw vaten en zal vaatvernauwing minder snel optreden. Bovendien heeft lichamelijke activiteit ook een gunstige invloed op uw lichaamsgewicht, uw bloeddruk en het cholesterol in uw bloed. Dat betekent dat u drie risicofactoren tegelijk vermindert.

Als u te zwaar bent, probeer dan af te vallen. Overgewicht vormt een extra belasting voor uw hart. Afvallen is niet gemakkelijk, maar behalve voor uw hart is het vaak ook goed voor uw bloeddruk en cholesterol. Dat betekent dat u drie risicofactoren tegelijk vermindert.

Hoe gaat het verder?

De verschillende risicofactoren versterken elkaar. Het is dus belangrijk om niet alleen naar één risicofactor te kijken. Probeer ook andere risicofactoren aan te pakken. Door de genoemde adviezen op te volgen vermindert u de kans op het ontstaan of verergeren van hart- en vaatziekten zoals vaatvernauwing, angina pectoris of een hartinfarct.

Contact en praktijkinformatie

Huisartspraktijk Wijchen-Zuid